tankar kring samtiden

Kommer in ihåg tiden innan Internet?
Innan Facebook, Innan Youtube. Innan Spotify. Innan PirateBay.

På den tiden man faktiskt var tvungen att smsa någon om man vill prata.
På den tiden man faktiskt var tvungen att köpa skivorna och filmerna man ville ha.
Filmklipp? Americas Funniest Home Videos?

Tänk er innan mobiltelefonen.
När man var tvungen att ringa hem till någon om man ville prata.
Man kunde spela in saker med sin VHS och kolla på det i efterhand. Cool.

Backa 60 år till 1951.
Ingen hade TV. Radion regerade.
Film såg man på bio.

Backa ytterliggare 60 år. 1891.
Filmen fanns inte.
Den moderna bilen fanns inte.
Telefonen var visserligen uppfunnen men inte direkt utbredd.
Endast de första radiovågorna hade sett dagens ljus.
Tidningar och Böcker fanns det dock.
Alltid något.

Vad gjorde man då?
Hur levde man?
För nu när allting är så effektiviserat och bra tycks tiden ändå inte räcka till.
Hur fan bar man sig då åt förr? 

Hur umgicks man då?
Begreppet umgås är föråldrat.
Eller åtminstone ett föränderligt begrepp.
Vad betyder det egentligen idag?
Om jag gillar din statusuppdatering, umgås jag med dig då?
Jag interagerar då sannerligen med dig iaf, men är det samma sak?
Om jag skriver ett inlägg i din logg, umgås vi då?
Om jag chattar med dig, umgås vi då?
Om jag pratar med dig över Skype, eller för den delen via FacebookChatten, umgås vi då?
Vart går gränsen?

Allt för ofta hamnar man framför datorn. Det är bekvämt.
Man kanske till och med gömmer sig lite bakom skärmen.
Det är enklare så.
Istället för att faktiskt gå ut och umgås. Träffa människor.
Prata.
Fundera över hur många ord du faktiskt yttrar under en kväll om du bara sitter vid datorn.
Jag har då inte sagt någonting de senaste tre timmarna. Inte ett enda ord.
Skrämmande.

På skärmen finns ni, mina "vänner".
Där sitter ni, alldeles tysta.
Är det kul?
Ställ dig gärna den frågan.
Har jag kul? Varför sitter jag här?
Varför i helvete läser jag det här?

Kommentarer
Postat av: Sigmundmaria

Nice site. I enjoyed it very much! :-)

2012-01-03 @ 07:11:18
URL: http://sigmundmaria.blogfuture.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0