på begäran

Känner för att klaga lite.

Det finns saker man bör veta här i livet. Saker som känns självklara. Saker som inte skall vara så svårt att lära sig.
Det finns vissa människor som inte har vetskapen som krävs för att kunna några utav alla dessa saker. Kanske för att de är för unga eller dumma. Vad vet jag?
Man lär sig iaf med åren. Man utvecklas. Man berikas med erfarenheter. Men när man trots alla levnadsår och erfarenheter fortfarande inte vet vissa saker eller kan vissa saker blir jag lite matt.
Hur svårt kan det vara?
Nä, just det. Det är skitlätt.
Är det så att ni inte har några erfaranheter? Har ni aldrig varit utomhus? Aldrig befunnit er i ett socialt sammanhang? Aldrig öppnat en bok, lyssnat på radio, sett på tv, eller navigerat på internet? Har ni aldrig gjort någonting?
Har ni aldrig bjudit hem en vän på lite potatis, ört och vitlöksmarinerad kyckling och tzatziki?
Har ni kanske aldrig haft en vän?

Det finns så ofantligt många som inte förstår heller. Men snart måste ni väl fatta själva? Det håller inte i längden. 

Väx upp. Öppna ögonen. Ta in information. Spräck den jävla bubblan ni lever och häng med ut i verkligheten.






Jag trodde det var en självklarhet att man börjar koka riset och inte började med att steka fiskpinnar om man skall äta ris och fiskpinnar.
Jag trodde det var en självklarhet att man vrider klockan en timma bakåt när man lämnar sommartiden.
Jag trodde det var en självklarhet att man förstår att anledning till att man är trött antagligen inte beror på tidsomställning till normaltid, utan snarare det faktum att man kanske sovit dåligt eller varit väldigt aktiv under dagen.
Jag trodde det var en självklarhet att man visste vad ett svettarmband var för något.
Jag trodde det var en självklarhet att man vet hur man använder en spisfläkt.
Jag trodde det var en självklarhet att man vet vad som händer om man inte använder en spisfläkt samtidigt som man steker en jävla massa utan öppna fönster och utan smör i stekpannan.
Jag trodde det var en självklarhet att man vet hur man stänger av en brandvarnare som piper som fan efter man har stekt en jävla massa utan att öppna fönster eller använda spisfläken.


Jag trodde det var en självklarhet att man faktiskt kunde någonting.
Men det är tydligen inte så självklart.
Har jag för höga förhoppnignar på människan?


Det är tur att jag är bäst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0